header

Gluténmentes ételek

A gluténmentes ételekről

A glutén két fehérje keveréke. Ezek az összetevők a gliadin és a glutenin. A búza, a rozs és az árpa magjainak endospermiumában található a keményítővel együtt. Ezek az összetevők a búzaszemek fehérjetartalmának közel 80%-át teszi ki. A keményítő kimosásával tisztíthatók, ugyanis vízben nem oldódnak. A gluténérzékenységet (lisztérzékenységet) a sikértartalmú termékek fogyasztása váltja ki. Fogyasztása számos betegséget okozhat, mint például depresszió, szorongás, crohn-betegség, lupus, gyakori fejfájás, szervgyulladás, gombás fertőzések elburjánzása. A gluténérzékenység tüneteit szigorú diétával lehet enyhíteni, megszüntetni. Szerencsére ma már nem kell ezekkel együtt élni, hiszen léteznek gluténmentes termékek, és ételek. Ezek a termékek nem tartalmaznak búzát, így ezek zöldségek, halak, friss húsok, tejtermékek és a tojás is. Gabonafélék közül a köles, hajdina és a rizs is fogyasztható. Fogyasztásuk nem kimondottan csak az arra érzékenyeknek lehet előnyös. Egy ilyen diétával akár súlycsökkenés is elérhető, így fogyni vágyók is követhetik, de ezen ételek mindegyike jótékony hatással van az emberi szervezetre. A lisztérzékenyek a számukra előállított, törzskönyvezett termékeket fogyaszthatják, melyekről listát ad ki az OÉTI. Ma már az internet is nagy segítséget nyújthat, ugyanis a különböző receptoldalak számos gluténmentes receptet töltenek fel.